India - Buletin economic, ianuarie 2017

 

 

Restrictii la importul in India de cereale, graunte si leguminoase

 

Guvernul indian a anuntat ca, incepand cu 1 aprilie 2017 intra in vigoare hotararea care se refera la interdictia importului in India de cereale, graunte si leguminoase care nu au fost tratate prin fumigatie cu bromura de metil. Pana in prezent erau acceptate importul acestor produse, cu conditia ca, dupa plata unei penalitati tratamentul cu fumigatie de bromura de metil sa aiba loc in portul de descarcare in India sau in warehouse-ul importatorilor. Scopul acestui tratament este de a elimina riscurile contaminarii cu insecte sau daunatori. Decizia trebuia sa intre in vigorare cu 1 ianuarie 2017, dar la solicitarea importatorilor a fost amanata pana pe 1 aprilie 2017. Astfel incepand cu aceasta data, produsele care nu respecta aceste norme nu vor putea patrunde pe piata indiana. Problema care se pune este aceea ca, acest tratament este interzis in Uniunea Europeana, aceasta aplicand alte metode de eliminare a daunatorilor din cereale si leguminoase. Reprezentantii Ministerului Agriculturii si Bunastarii Fermierilor din India au solicitat ca fiecare tara care doreste sa efectueze exporturi in India din acesasta gama de produse, trebuie sa poarte o negociere bilaterala cu autoritatile indiene competente, pentru a lamuri exact care sunt probabilitatile de infestare a produselor din tara respectiva si a analiza modalitatile de combatere a acestor infestari din tara producatoare. Negocierile se doresc a fi purtate bilateral cu India, indiferent daca tara producatoare este membra a unei structuri regionale cum este cazul Uniunii Europene. Cu referire la Uniunea Europeana, autoritatile indiene au precizat ca fiecare Stat Membru trebuie sa poarte discutii directe cu reprezentantii Ministerului Agriculturii, urmand ca o intelegere sa fie incheiata direct intre cele doua parti. In cazul in care, tara producatoare poate sa demonstreze ca tratamentele pe care le foloseste sunt la fel de eficace ca si fumigatia cu bromura de metil, se poate conveni un Memorandum de cooperare bilaterala pe aceasta tema. In lipsa unei intelegeri exprese, produsele trebuie tratate cu fumigatie de bromura de metil, in tara producatoare.

 

In ultimii ani Romania a exportat in India, cereale si leguminoase, iar incepand cu 2015 s-au inregistrat exporturi consistente de mazare galbena. Produsele din Romania erau supuse la tratamentul cu bromura de metil odata ce ajungeau in porturile din India. Pentru ca aceste tranzactii sa aiba loc in continuare, trebuie ca produsele care fac obiectul exportului spre India, sa fie tratate la noi in tara cu bromura de metil, sau sa fie declansate negocieri directe cu India pentru a se conveni de comun acord o modalitate de tratament a produselor, alta decat fumigatia cu bromura de metil.

 

Denuntarea unilaterala a Acordurilor privind promovarea si garantarea investitiilor incheiate de India cu Statele Membre ale Uniunii Europene

 

In pofida numeroaselor demersuri intreprinse de UE pentru a convinge autoritatile indiene sa stopeze denuntarea unilaterala a Acordurilor privind promovarea si garantarea investitiilor incheiate de India cu SM, nu s-a putut obtine nici o concesie din partea Indiei. In aceasta situatie Acordul bilateral pentru investitii incheiat intre India si Olanda si-a incetat valabilitatea in ianuarie 2017, urmand ca in lunile martie, aprilie si mai, alte acorduri incheiate cu 22 SM sa-si inceteze valabilitatea, printre care si Romania.

 

Ministrii de finante si cel al comertului din India au sustinut ca vechile acorduri sunt depasite si ca atare trebuie incheiate noi documente, care sa reflecte realitatea economica si progresele din ultimii ani. Cabinetul primului-ministru indian a agreat un model de text care a fost circulat catre tarile partenere pentru analiza si negociere. Problema ivita in negocierea cu statele europene este aceea ca acest subiect este de competenta Comisiei Europene si nu a fiecarui stat membru. In relatia cu India, exista demarate negocieri pentru incheierea unui Acord de Comert Liber, care prevede si o sectiune dedicata investitiilor straine, dar acest discutii sunt practic inghetate, partile avand opinii diferite in ceea ce priveste anumite sectoare sensibile precum: autovehicule, bauturi alcoolice, achizitii publice etc.  In acest context, nici sectiunea care se refera la investitii nu poate fi finalizata. Pana la gasirea unei solutii convenabile ambelor parti, si in perspectiva incetarii valabilitatii Acordurile bilaterale existente, investitiile noi care se vor efectua in India din partea firmelor rezidente in Statele Membre ale Uniunii Europene, nu vor mai fi acoperite de acest cadru juridic. Acest lucru este valabil si pentru firmele indiene care intentioneaza sa deruleze investitii in UE. Romania se afla sub aceeasi incidenta ca orice alt stat membru.

 

Ionut Viziru, secretar economic I, BPCE New Delhi