POLITICA COMERCIALA COMUNA

Procedura de autorizare

pentru functionarea birourilor de reprezentanta în Romania a firmelor straine

 

 

Comunicat cu privire la prelungirea termenului de valabilitate al autorizaţiei de funcţionare în România a reprezentanţelor societăţilor comerciale şi organizaţiilor economice străine

 

 

În conformitate cu prevederile art. 5 si 6 din Decretul-lege nr. 122 din 24.04.1990, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 25.04.1990, documentele necesare a fi prezentate pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare a unui birou de reprezentanţă al unei firme străine sunt următoarele:

 

1.       atestat, în original, din partea Camerei de Comerţ şi Industrie – Registru de Comerţ (din ţara unde îşi are sediul firma), care confirmă existenţa legală, obiectul de activitate şi capitalul social al firmei străine;

2.       certificat de bonitate, în original, eliberat de o bancă comercială prin care firma străină îşi derulează operaţiunile financiare;

3.       statut (sau memorandum de asociere), in copie, atestând forma de organizare şi modul de funcţionare a firmei străine;

4.       împuternicire, în original, a şefului de reprezentanţă eliberată de firma străină, autentificată de un jurist sau notar.

 

Documentele de mai sus, împreuna cu traducerile legalizate de un birou notarial din România şi cu o copie a contractului de spaţiu unde va funcţiona reprezentanţa se depun la registratura Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat – Direcţia Politici Comerciale, din Calea Victoriei nr. 152, sector 1.

Se depune totodată şi un certificat eliberat de Agenţia Naţionala de Administrare Fiscală, Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureştii – Serviciul Reprezentanţe Străine şi Ambasade (în provincie, de la Administraţia Financiară Judeţeană), prin care se confirmă achitarea taxei de funcţionare, în valoare de 1.200 $/an (300 $/trimestru), plătibilă în lei, la cursul BNR din ziua plăţii (în conformitate cu prevederile art. 1 din H.G. nr. 1222/1990).

În cazul reprezentanţelor unor bănci, se vor respecta prevederile art. 10 din Legea nr.58/1998 şi Norma nr. 6 din 05.10.1998, emisă de BNR şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 386/12.110.1998.

Termenul de eliberare a autorizaţiei de funcţionare este de 30 zile de la data depunerii documentelor.

            Orice persoană juridică străină care are o reprezentanţă autorizată să funcţioneze în România, potrivit Cap. II, art. 122 şi 123 (1) din Legea nr. 571/22.12.2003, are obligaţia de a plăti un impozit anual, care este echivalentul în lei a sumei de 4.000 Euro, la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de BNR din ziua precedentă celei în care se efectuează plata.

            În ANEXA 1 prezentăm un model de adresă privind solicitarea deschiderii unui birou de reprezentanţă, iar în ANEXA 2 un model de adresă prin care se solicită reînnoirea autorizaţiei de funcţionare în România a unui birou de reprezentanţă.

 

            Pentru închiderea unui birou de reprezentanţă, documentele necesare sunt:

- decizia consiliului director al firmei mama prin care se hotaraste inchiderea biroului de reprezentanta ;

- adresă de solicitare, din care să rezulte data închiderii biroului;

- scrisoare eliberata de Direcţia Generală a Finanţelor Publice, din care să rezulte că biroul nu are obligaţii fiscale;

- copie a ultimei autorizaţii de funcţionare

 

Directia Politici Comerciale din cadrul Departamentului de Comert Exterior si Relatii Internationale, aproba conditiile de exercitare a activitatii reprezantantelor, cu respectarea legislatiei in vigoare si a conditiilor generale prezentate pe verso autorizatiei, conform ANEXA 3.

 

 

Relaţii suplimentare:

 

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat

Departamentul de Comert Exterior

Direcţia Politici Comerciale

 

Adrian Berezintu, consilier - Autorizare Reprezentaţe Comerciale

e-mail: adrian.berezintu@dce.gov.ro

Tel: 0214010552

 

Programul de lucru cu publicul privind “Procedura de autorizare pentru funcţionarea birourilor de reprezentanţă în România a firmelor străine” este:

Marţi        orele 10 - 14

Joi           orele 10 – 14

  

 

ANEXA 1

MODEL

(NU ESTE FORMULAR)

           

ANTET FIRMĂ                                                                                   Nr./data

(numele şi adresa complete, fără

prescurtări, ale firmei care doreşte

deschiderea reprezentanţei, telefon,

fax, etc.)

 

 

C ă t r e

 

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat

Departamentul de Comert Exterior

Direcţia Politici Comerciale

 

Ref: deschidere reprezentanţă în România a  

       firmei…………din………(ţara)

 

                        La data de……….şi-a început activitatea firma………..(numele complet) din ……..(adresa completă), având ca obiect de activitate………(se va menţiona obiectul de activitate, conform cu statutul firmei).

                        Firma a fost înregistrată sub nr……din data de………..la Camera de Comerţ (sau instituţia similară) din…………..(se va menţiona oraşul în care această instituţie îşi are sediul).

                        Capitalul social al firmei este în prezent de…………………

                        În ultimii doi ani, firma…..a importat din România marfă în valoare de ………şi a exportat în România marfă în valoare de……..(se va specifica marfa, atât la import, cât şi la export şi se vor menţiona principalii parteneri din România).

                        Vă rugăm să aprobaţi deschiderea în România a unei reprezentanţe a firmei……………, în  conformitate cu prevederile Decretului-lege nr. 122 din 24 aprilie 1990, publicat in Monitorul Oficial al României, partea 1, nr.54 din 25 aprilie 1990.

                        Sediul reprezentanţei va fi în …..(oraşul şi adresa completă, inclusiv codul poştal), telefon nr……, fax nr…….

                    Obiectul de activitate al reprezentanţei va fi sprijinirea activităţii de comerţ exterior a firmei………din……..(ţara) prin acţiuni de prospectare şi de urmărire a derulării contractelor de import ………..(se vor menţiona concret categoriile de mărfuri) şi de export……(se vor menţiona concret categoriile de mărfuri), încheiate cu partenerii din România.

 

                        NOTĂ: În cazul în care obiectul de activitate al reprezentanţei nu  se încadrează în formula de mai sus, se va formula astfel  încât să exprime concret obiectul de activitate al acestuia.

                        Şeful reprezentanţei va fi dl. (d-na) ………domiciliat(ă) în……….(adresa completă, nr. de telefon), conform împuternicirii firmei, autentificată de către notarul……….(se vor înscrie numele şi prenumele notarului care a făcut autentificarea în ţara în care firma îşi are sediul).

                        Durata de funcţionare a reprezentanţei va fi………..

                        Personalul permanent al reprezentanţei va fi următorul:

-          Personalul permanent trimis de firma din exterior ……..(numele şi prenumele), cetăţenia…….., data naşterii….., domiciliat in ţara……., localitatea………, strada…….., în funcţia de ………, pe o perioadă de……

-          Personalul  român angajat de firmă:

 

Totalul numărului de personal român care urmează a fi angajat să lucreze la Biroul reprezentanţei, ………persoane şi anume: nume-funcţia-adresa:

-director……

 

-director adjunct….

 

-inginer…..

 

-economist……  

 

                        In conformitate cu prevederile Decretului-lege nr.122/24.04.1990, art.5/6, anexăm următoarele documente scrise, necesare pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare a biroului de reprezentanţă:

1.       atestatul, în original, din partea Camerei de Comerţ şi Industrie - registrul de comerţ care confirmă existenţa legală, obiectul de activitate şi capitalul social al firmei;

2.       un certificat, în original, atestând bonitatea de la Banca……, prin care firma îşi efectuează principalele operaţiuni financiare;

3.       statutul (memorandum-ul de asociere etc.), în copie, atestând forma de organizare şi modul de funcţionare ale firmei;

4.       împuternicirea autentificată, în original,  privind reprezentanţii desemnaţi să angajeze legal societatea ce a solicitat autorizaţia de funcţionare, reprezentată prin  dl.(dna)……………….;

5.       copie după contractul de spaţiu, precum şi traducerile autentificate notarial ale acestor documente.

 

                        Anexăm certificatul nr……din data de……privind plata sumei de………lei ( contravaloarea a ……dolari SUA), reprezentând taxa de timbru aferentă cererii şi eliberării autorizaţiei de funcţionare, eliberat de Direcţia Generală  a Finanţelor Publice.

                        Am luat la cunoştinţă că, in termen de 15 zile de la data eliberării autorizaţiei de funcţionare, suntem obligaţi să înregistrăm reprezentanţa noastră la Administraţia Financiară din raza teritoriului în care va avea sediul reprezentanţa.

                        Orice schimbare privind firma şi reprezentanţa acesteia din România va fi imediat comunicată Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat,  Direcţia Politici Comerciale, în scopul modificării autorizaţiei de funcţionare.

 

 

                                                     Numele şi prenumele şefului reprezentanţei

 

                                                                                 Semnătura

                              

                                                                                   Ştampila

 top

 

ANEXA 2

MODEL

 

(NU ESTE FORMULAR)

 

ANTET REPREZENTANŢĂ                                                        Nr. / data

(numele şi adresa din România

complete, nr. telefon, fax, etc.)

 

 

C ă t r e

 

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat

Departamentul de Comert Exterior

Direcţia Politici Comerciale

 

Ref: prelungirea autorizaţiei de funcţionare în România a

                 reprezentanţei firmei…………din………(ţara)

 

                        La data de………şi-a început activitatea reprezentanţa în România  a firmei ……….din (ţara)…….., în baza autorizaţiei de funcţionare nr. ……….eliberată  de…………şi înregistrată la ………..

                        Vă rugăm să reînnoiţi autorizaţia de funcţionare a acestei reprezentanţe pe o perioadă de încă…………an(i), adică până la data de……, pentru ………( se va menţiona obiectul de activitate).

                        Pentru documentarea acestei cereri, mentionam urmatoarele:

-          In perioada  precedenta reprezentanţa firmei ………şi-a desfăşurat activitatea în baza autorizaţiei nr. ………….din data de…………., valabila pana la........................... .............................. eliberată de Departamentul de Comert Exterior din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, în baza prevederilor Decretului-lege nr. 122/1990 şi inregistrata la Direcţia Generală a Finanţelor Publice cu nr………….

       -    Şeful reprezentanţei este domnul (doamna) ………..domiciliat(ă) în…………(se vor        scrie adresa completă şi nr. telefon), conform împuternicirii firmei …………din data de………, autentificată la data de………..de către……….(se va menţiona notarul).                               

         -     Imputernicirea pentru domnul  (doamna) ……………este valabilă până la data de ………(sau este pe termen nelimitat).                                                

          -     Faţă de momentul solicitării precedentei autorizaţii de funcţionare, nu au intervenit modificări nici în structura organizatorică a firmei……….şi nici în statutul juridic (obiect de activitate, sediu, etc.) al  acesteia.

          -  Taxa de timbru prevăzută  în H. G. 1222/1990,aferenta unei noi perioad de................. în valoare de……… lei (contravaloarea a ………dolari SUA), a fost achitată la Administraţia Financiară a sectorului ……….prin (se va menţiona documentul de plată) în data de………….

 

 

                        Anexăm prezentei:

-   fotocopia primei autorizaţii de funcţionare, nr………din data de………..                                                                       1 ex.

-   fotocopia ultimei autorizaţii de funcţionare, nr……..din data de……….                                                                         2 ex.

-   certificatul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice  nr……….din data de ………privind plata a ………..lei (contravaloarea a……..dolari SUA), reprezentând taxa de timbru             1 ex.

-   fotocopia împuternicirii pentru şeful reprezentanţei, dată de firma…………..                                                                 1 ex.

-   traducerea, autentificată notarial, a împuternicirii pentru şeful reprezentanţei.                                                               1 ex.

 

 

                                                     Numele şi prenumele şefului reprezentanţei

 

                                                                                 Semnătura

                              

                                                                                   Ştampila

 top